سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 181980 | بازدیدهای امروز: 2| بازدیدهای دیروز: 37
درباره خودم
سفارش تبلیغ
لوگوی وبلاگ

مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

                                                       شرح حال حضرت ابوبکر صدّیق، رضی الله

 

   افضل البشر بعد از رسول اکرم، صلّی الله علیه و سلّم، ملقّب به صدّیق اکبر و عتیق، پدر عایشه، رضی الله عنها، که مدّت چهل سال شرف مصاحبت پیامبر، صلّی الله علیه و سلّم، را داشت، چون پیامبر رحلت فرمود، وی اندوهگین بر بالین رسول گرامی، صلّی الله علیه و سلّم، آمد و در حالی که میگریست، گفت: « عشت طیباً و مت طیباً، ما اطیبک حیاً و میتاً، آمنتُ بکَ میتاً کما آمنتُ بک حیاً » (پاک زیستی و پاک درگذشتی،در زندگی و مرگ چه پاک و خوشیوئی! به تو ایمان می‌آورم در حال مرگ، همچنانکه در روزگار زندگانیت به تو ایمان آوردم).

   در قرآن کریم آیة «... فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ : پس خداوند گروهى را خواهد ‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان هم او را دوست می‌دارند (مائده/54) » در شأن حضرت ابوبکر، رضی الله عنه، شرف نزول یافته است.

   وی دو سال و چهار ماه پس از واقعة عاملالفیل ولادت یافت، مادرش ام الخیر سلمی دختر صخر بن عمر بن کعب بن تمیم بن مرّه است و دختر عم ابوقحافه (پدر ابوبکر ) بود.

از مردان، ابوبکر، رضی الله عنه، نخستین کسی است که به پیامبر، صلّی الله علیه و سلّم، ایمان آورد، زیرا در سیمایش نوری مشاهده کرد که بیش از پیش بود و به فراست در یافت که وحی بدو نازل شده است. ابوبکر، رضی الله عنه، نخستین خلیفه از خلفای راشدین میباشد و تنها کسی است که در مهاجرت پیامبر، صلّی الله علیه و سلّم، به مدینه همراه وی و در غار ثور یار او بوده و آیة « ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ (توبه/40) » در بارة اوست و از این رو ابوبکر، رضی الله عنه، به « یار غار» معروف شده است و از عشرة مبشّره است (ده تنی که پیامبر(ص) به آنان مژدة بهشت داده)، هم اوست که در محضر رسول گرامی،صلّی الله علیه و سلّم، به سبب کمال فضیلت و درایت و احاطهاش بر علوم، میتوانست فتوی دهد، چنانکه حضرت دربارة وی فرموده است: «ما طلعت الشمسُ و لا غربت علی احد افضل من ابی‌بکر الّا ان یکون نبی» (آفتاب بر کسی برتر از ابوبکر نتابیده و غروب نکرده،مگر اینکه آن کس پیامبر باشد).

   ابوبکر، رضی الله عنه، سخنان جبرئیل را با پیامبر میشنید، اما او را نمیدید و چون تمام اموالش را در راه خدا بخشید و چیزی از آن برای خود باقی نگذاشت، جبرئیل فرود آمد و پیامبر را گفت: « یا محمّد! از سوی حق تعالی ابوبکر را سلام برسان و او را بگوی که پروردگارت میفرماید: آیا در این فقر و مسکنت از من راضی هستی یا نه؟ ». ابوبکر، رضی الله عنه، گریست و گفت: «من از خدا راضی باشم یا نه؟، من از او راضیم، آری، از او راضیم».

   وی قرآن را جمع آوری کرد و آن را به حفصه دختر عمر ، رضی الله عنه ، و همسر پیامبر،صلّی الله علیه و سلّم، سپرد و در بسیاری از غزوات همراه پیامبر، صلّی الله علیه و سلّم، بود.

   ابوبکر، رضی الله عنه، در یازدهمین سال هجرت پس از رحلت پیامبر، صلّی الله علیه و سلّم، به خلافت رسید و در سال سیزدهم، شب سهشنبه 22 جمادی الاخری، بین نماز مغرب و عشاء در سن 63 سالگی وفات یافت. مدّت خلافتش دو سال و چهار ماه بود و آرامگاهش به حرمت رسول اکرم ، صلّی الله علیه و سلّم، فرودتر از مرقد پاک و منوّر اوست.

 

 

 

مطالب مرتبط:

آشنایی با طریقت نقشبندی(یک مقالة مفصل)

ویژه: شرح حال مختصر تمام پیشوایان طریقت نقشبندیه




نویسنده: سعیدی(چهارشنبه 89/1/4 :: ساعت 2:50 صبح)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ